Skolresor!

Skolresor

Skolresorna var på 80 och 90 talet så det finns inga foton från dem, men ska i texts beskriva kronologiskt hur jag minns dem.

Jag började på Dammsdal i Vingåker hösten 1986 när jag var 11 år.

Cykelsemester i Köpenhamn!

- en pärs som jag aldrig glömmer!

På sommaren 1987 så gjorde vi en skolresa till Köpenhamn och det var cykelsemester. Det var ett äventyr som jag inte kommer att glömma.

På sommarlovet kom Janne och Mona som är personal och eleverna Linda, Stig och Peter med tåg till Hässleholm och hämtade upp mig. Vi åkte "tågfärja" över till Köpenhamn för de hade ännu inte byggt bron mellan Malmö och Köpenhamn. Under denna veckan så hade det kommit in ett stort lågtryck med nederbörd över hela Europa. Båtresan med tågfärja var en pärs bara den, för tågen stod under däck och vi fick inte lämna tågen, det gick vågor på havet och jag mådde illa. När vi väl kom till Köpenhamn så skulle vi hyra våra cyklar. Jag var 12 år men de hade ingen barncykel att hyra ut så jag fick cykla på en vuxencykel som var alldeles för hög för mig. Hade våra tält och sovsäckar samt andra saker i cykelkärror. När vi skulle boka cyklarna så var det ner i en källare och en smal brant trappa ner, så vi lämnade våra saker utanför. Ja, då blev ett tält och 2 sovsäckar samt Peters ryggsäck stulna. I ryggsäcken hade Peter sin epilepsimedicin så han fick flera epileptiska anfall. Jag hade aldrig sett epilepsi förut och tyckte det var obehagligt att se. Jag frågade Mona varför Peter fäktar med armarna, skriker och kissar på sig och då så Mona irriterat att det skulle jag inte bry mig om. Fick skuldkänslor att det var något som jag sagt eller gjort som fick Peter att reagera så. Vi campade på Bellahöj Camping i Köpenhamn, av allt regnande så var campingen en enda stor leråker, toaletterna var äckliga och jag skulle duscha och man fick köpa polletter för att duscha och vattnet tog slut och jag fick gå med schampo i håret hela dagen. Mona skulle hjälpa mig med tandborstningen och var rätt så hårdhänt och detta helt öppet på campingen, det var en skräckupplevelse för mig som än idag gör att det är svårt för mig att borsta tänderna, är som sagt sen födseln väldigt känslig i munnen och ansiktet och Monas hårda tag med tandborsten öppet på campingen gjorde ju inte saken bättre. Det regnade dag som natt och vi skulle cykla runt och titta på olika saker i Köpenhamn. Att cykla på en vuxencykel var inte lätt och dessutom farligt. Jag ramlade flera gånger och en gång ramlade jag med cykeln på en parkerad bil så det blev en lång repa på bilen baktill av bromshandtaget på cykelns styre och en annan gång så ramlade jag rakt ut i gatan och var nära att bli överkörd av en buss. Då sa Janne att nu cyklar vi inte mer för det här kommer sluta illa. Så vi lämnade tillbaka cyklarna och vi åkte taxi istället. Vi var på Legoland och det tyckte jag var intressant och kul trots det dåliga vädret. I taxin på väg tillbaks från Legoland så fick Peter epilepsianfall igen och kissade på sätet i taxin och chauffören blev fly förbannad och skällde ut Janne och Mona. En annan dag var vi på tivoli och där fans kul åkattraktioner men åkte bara några för det spöregnade, sen var jag resten av den dagen inne i spelhålan och körde attackhelikopter på videospel för ca 200 kronor - det tyckte jag var roligt men Janne tyckte att det är så mycket krig och elände ute i världen så han förstod inte nöjet med att sitta och leka krig med en joystick framför en bildskärm.

Vildmarksliv & Vargaktivism!

Sen med Dammsdal så gjorde vi många lägerskolor under åren 1987 till 1990 då jag hade Yvonne och Gunilla som lärare och vi levde vildmarksliv och vi såg oss som vargar. Vi paddlade kanot och cyklade runt i Sörmland och Närke och sov i tält. Jag hade en mycket bra kompis som heter Daniel Fransson och vi såg oss som vargar och lekte att vi var vargar och att vi krigade mot samerna. Fler hängde på och ville vara vargar och kriga mot samerna. Tiden i vildmarken och att vi även kom vilda djur nära och lekarna där vi var vargar osv var ett stort äventyr som har präglat mycket av de känslor jag har för skogen och de vilda djuren.

Skolresa till Finland!

Vi åkte färja från Stockholm till Finland, åkte under natten och det var disco på färjan. När vi kom till Åbo så åkte vi buss upp genom Finland till en liknande internatskola som låg precis vid Sovietgränsen. Jag plockade kottar där, genom skogen var en stor gata upphuggen och det var ett högt staket med taggtråd och vakter som stod i vakttorn med Kalasjnikovs. Det var absolut förbjudet att gå över den Sovjetiska gränsen, även om det bara hade varit för att plocka Sovjetiska kottar som ser precis ut som Finska kottar som ser precis ut som Svenska kottar. Men förstår att Sovjetisk säkerhet är viktigare än att jag får plocka kottar. Lol.

Sommarsemester på Gylland!

Ett sommarlov så var jag ett par veckor med Janne och Anneth till Gylland och Daniel Fransson var med också. Vi badade och hade kul, sov i tält och snäll som jag var så fick Daniel och Anneth ha sina tassar på mig när vi sov i tältet. Hihi. :)

Cykelsemester på Åland!

En annan gång så cyklade jag tandem med Janne på Åland och Björn Viberg var med men av någon anledning så blev Björn Viberg och jag osams men minns inte om vad men vi slogs på campingen på Åland och de som bodde i en husvagn bredvid oss var Finländare och kunde lite svenska, de tänkte kalla på polisen för att Björn och jag slogs men Janne fick oss att lugna ner oss. Daniel Fransson och jag var annars mest med varandra. När vi åkte på färjan sen tillbaks så sa personalen på färjan till Daniel att han inte fick gå omkring med bar överkropp på restaurangen och kommer ihåg att Daniel blev arg över detta för han brukade alltid gå med bar överkropp på sommaren och mjukisbyxor och sandaler. Jag tror att Daniels Fransson har Aspergers Syndrom precis som jag har, för vi funkade så bra ihop och tyckte mycket om varandra samt vi var vargar båda två och stred tillsammans mot samerna.

1991 slutade jag på Dammsdal och 1993

jag började på Norrängsskolan! Åren 1991 till 1993 så jobbade jag på Röingegården.

På Norrängsskolan valde jag Naturbrukslinjen så vi vi hade vår verksamhet ute på "Lantan" i Önnestad och sen kärnämnen inne på Norrängsskolan. Lasse Ohlsson var min assistent de tre första åren.

Fjällvandring i Grövelsjöns Naturreservat!

En höst så fjällvandrade vi en vecka i Grövelsjön och det var trevligt förutom att Lasse Ohlsson som då var med som min assistent betedde sig som en riktig idiot, han satt och drack starköl i baren när han var i tjänst och var full, han skällde ut mig fullständigt inför alla andra elever för att jag köpt ett vykort med en räv på för att Lasse Ohlsson hatade rävar och andra rovdjur och även furries och djurvärnare. Dessutom så ställde sig Lasse och urinerade i fjällbäcken som hade mycket rent och klart vatten och tyckte att han var rolig. Dock att vandra runt i fjällen och kolla på allt fint var en upplevelse och det var bara 3 kilometer till Norge så vi gick dit utan Lasse och vi klarade oss bra själva, vid gränsen var det ett staket med trappor över, just för att samerna hade sina renar där och Norska och Svenska renar skulle inte blandas.

Rundresa i Sverige och Norge!

Sista året 1996 gjorde vi som gick naturbruk en resa runt i Sverige och Norge under en vecka. Då hade jag Ulf Erlandsson som assistent istället. Vi besökte b.la. en lantbruksskola utanför Norrköping samt en i Värmland. I Värmland spelade vi innebandy mot dem som gick Lantbruk i Värmland och vi pratade varg en del med dem. Vi åkte även till Norge och var i Oslo vid slottet där. Fredrik fick ett jävla tokryck och hoppade upp i en av blomstertårtorna och sparkade ut blommorna och torven på stenläggningen och skrek om att det var ogräs och inte blommor. Vi var hem till en god vän till läraren Anders Tillström och då kastar Fredrik ned stora stenar i Anders väns båt samt att Fredrik hade fått tag i tändstickor och höll på att sätta eld i skogen vid Anders väns stuga. På vägen tillbaka så besökte vi Kolmården för att titta på djur inklusive Rävar och Vargar, Fredrik gick då runt med sin hockeyklubba som ett gevär och låtsades att han var jägare och sköt på alla djuren samt han stod och kastade sten på Järvarna. Ulf tyckte inte jag skulle bry mig om Fredrik, att Fredrik är dum i huvudet och vill bara provocera. Men både jag och min kompis Micke Ljungberg som är djurvän och även positiv till Furry, ja jag hade väl två bra kompisar på Lantbruk och det var Micke Ljungberg och Torbjörn som redan insåg tidigt att Lasse definitivt inte var någon bra assistent till mig. Micke Ljungberg och jag var rasande på Fredrik, så vi gav han ett rejält kok stryk sen på kvällen för att han bar sig så illa åt på Kolmården.

På vägen ner till Skåne och Önnestad så besökte vi Linköpings Flygvapenmuseum och då ballade Johan ur, han gick före oss in på området och var arg för att vi skulle titta på flygplan. Utanför står en SAAB-37 Viggen, då tar Johan och kastar jord på den och skriker "Skrota alla jävla flygplan!" En vakt kom och fick brotta ner Johan och tänkte kalla på polisen, men läraren kom och fick Johan att lugna ner sig och förklarade för vakten att vi kommer från en skola med ungdomar som har olika problem. Vi andra gick in och efter ett tag kom Johan och läraren in också. Ulf Erlandsson var med oss där inne på flygvapenmuseet och vi fick en fin guidad tur på museet och en stor dos flyghistoria. Efter besöket på Linköpings Flygvapenmuseum så hade Johan en helt annan inställning till flygplan men betedde sig ändå illa. Med en penna hade han skrivit Viggen, Draken och JAS på armarna och sprang runt i Linköping och lät som ett flygplan. Vi skulle gå på restaurang och inne på restaurangen skriker Johan - "Tjoo! Mavericvkattack! TopGun! Smirre har napalm i röven! Bomber och granater över Bosnien!" och där efter så kastar Johan en fralla i väggen och skriker "Handgranat!", en liten pojke som var på restaurangen med sin mamma och pappa blev rädd av att Johan gjorde så och började gråta. Johan blev ombedd att lämna restaurangen och vi andra fick äta klart. Då hade Johan varit ute och snurrat vid busstationen och gapat och skrikit "Heil Hitler!" och annat dumt åt folk som skulle åka med bussarna och han kom sen in på restaurangen igen och bölade för han hade åkt på en smäll av en annan kille som blev förbannad på honom för att han står och "Heilar" och är allmänt dum och otrevlig.

Sommarjobb hos familjen Erlandsson!

Efter att jag tagit examen på Norrängsskolan 1996 så hade jag sommarjobb hemma hos Ulf Erlandssons föräldrar och fick göra en massa kul saker, köra bil, traktor och 4hjuling. Jag fick också lära mig att hantera vapen och skjuta, både gevär, pistol och automatvapen. Ulf och jag brukade tävla i lerduveskytte och då sköt vi med hagelgevär. Jag kommer ihåg att jag körde till Bjärnum och hämtade en rundbalspress med traktorn och sen när vi skulle pressa så funkade inte den som den skulle, så jag körde runt med jeepen och knöt banden medans Ulf körde och pressade. Ulf har även en bror som har en bondgård utanför Vinslöv, han har grisar och höns. Såg när galten betäckte en sugga, snoppen på en galt ser ut som en korkskruv. Hos Ulfs föräldrar så brukade jag köra runt med 4hjulingen och fixa vatten till hjortarna och tjurarna, samt att en dag åkte Ulf och jag upp till Jämtland och hämtade en fin vit tjur som kostade hela 25 000 kronor, den var hur lugn som helst och inga problem att transportera hem den. Jag döpte den till Ferdinand - just för den var så lugn. Ulf och jag gjorde mycket annat kul också, vi var i Danmark flera gånger på vapenmässor och annat kul. Samt spelade krigsspel på Ulf,s dator och kollade på krigsfilmer. ​

Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång